UK Watch Forum banner

Avia: Vergeten maar niet weg

75K views 75 replies 39 participants last post by  spinynorman  
#1 ·
Als verzamelaar van Limit-horloges ben ik me terdege bewust van de frustratie die het verzamelen van items van een bedrijf met zich meebrengt, waarbij de vroege geschiedenis van dat bedrijf, nou ja, is verdwenen. Daarom begin ik met enige huivering aan een onderwerp over de Avia Watch Company, alleen in dit geval ben ik blijkbaar niet de enige in mijn zoektocht naar relevante informatie, aangezien er online andere vragen over Avia zijn gesteld, zonder veel succes.

Deze schaarste aan informatie wordt netjes samengevat in "Faded London" (faded-london.blogspot.co.uk/2011_09_archive.html) waar een blogger een reclamebord van Avia uit de jaren 50 bespreekt op een etalage in de Brixton-markt. Na de betreffende etalage te hebben getoond, betreurt de blog het gebrek aan historische informatie over Avia, het bedrijf. De blogger stelt dat, "...het internet vol lijkt te zitten met mensen die niet veel informatie kunnen vinden over oude Avia-horloges die ze hebben verworven! Sommige stukjes informatie die rondzweefden, lijken te suggereren dat het bedrijf zijn wortels had in 1830, maar daarna pas in 1910 als merk werd geregistreerd. Het was een Londens bedrijf en de kwaliteit ervan leek behoorlijk goed te zijn, althans tot de komst van quartzhorloges toen het enigszins afnam. Het bedrijf werd in 2001 gekocht door een Amerikaans bedrijf en is nog steeds aanwezig, voornamelijk door het leveren van goedkope horloges aan warenhuizen."

Dus hier heb je wat er gebeurt als de geschiedenis van een bedrijf wordt vergeten - stukjes informatie, soms tegenstrijdig, zoals die van deze blogger, zijn alles wat je hebt, zonder zelfs de steunpilaren van de onderzoeker, waaronder wikipedia en een bedrijfswebsite, om op terug te vallen.

Mijn eerste verdedigingslinie is een stukje tekst op de Penrose Antiques Wordpress-website getiteld "Avia Watches, the Digital Revolution and the Near death of the Mechanical Watch". Hier wordt ons in de eerste plaats weer verteld dat er niet veel bekend lijkt te zijn over het merk Avia, maar we krijgen ook te horen dat Avia een grote impact had op de horlogefabrikantenindustrie.

Met behulp van deze bron en andere stukjes informatie kan de vroege geschiedenis van Avia als volgt worden samengevat. Het bedrijf begon zijn geschiedenis toen in 1887 H. V. Degoumois werd opgericht in La Chaux de Fonds, Zwitserland. De merknaam Avia werd geregistreerd in 1910 (volgens een aantal bronnen) of 1937 (volgens het artikel van Penrose Antiques, met een citaat uit Mikrolisk - de horologische handelsmerkindex). De afwezigheid van Avia-horloges van vóór de Tweede Wereldoorlog doet je geloven dat de datum van 1937 dichter bij de waarheid ligt, maar het is moeilijk om te ontsnappen aan de meer gevestigde datum van 1910 voor het begin van het merk Avia. Vóór 1937, in 1933, verhuisde het bedrijf Demougois blijkbaar naar Neuchatel, eveneens in Zwitserland, hoewel ook hier enige verwarring bestaat, waarbij andere bronnen het bedrijf Demougois et Cie citeren als zijnde zowel in Neuchatel als in Chaux de Fonds, tegelijkertijd, zeker tegen de registratiedatum van 1910.

Wat we wel weten, is dat hoewel het vroegste deel van het Avia-verhaal weinig bekend is, behalve misschien dat het bedrijf een pionier was in de productie van polshorloges, de jaren van de Tweede Wereldoorlog een belangrijk keerpunt markeren voor Avia toen de Amerikaanse markt van vitaal belang werd voor het voortbestaan en de vooruitgang van het bedrijf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de belangrijkste Amerikaanse distributeur van Avia-horloges M. A. Mead & Co. in Chicago, en Mead bracht militaire horloges van Avia op de markt, waaronder een militaire timer die werd gebruikt door luchtbemanningen die naar onderzeeërs zochten. Dit horloge bevatte een zeer nauwkeurige timer en stopwatch. Mead-horloges vervaardigd door Avia werden soms gemarkeerd met "AVIA", maar kregen ook de naam "Boulevard", en de horloges bevatten uurwerken gemaakt door de Avia Watch Factory in Zwitserland.

Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog importeerde een ander belangrijk Amerikaans horlogebedrijf Avia-horloges en deze zijn soms gemarkeerd met de modelnaam "Garland" of gewoon met de bedrijfsnaam "BALL". Het betreffende bedrijf was de beroemde Ball Watch Company, opgericht eind 19e eeuw door Webster Clay Ball, eind 19e eeuw. W. C. Ball was een belangrijk figuur in de Amerikaanse horlogemakerij, vooral in de zoektocht naar nauwkeurigere en betrouwbaardere uurwerken, ook al produceerde het Ball-bedrijf zelf geen horloges. In plaats daarvan lieten ze horloges voor hen maken met uurwerken en kasten afkomstig van verschillende fabrikanten die in opdracht van Ball werden geproduceerd, waarbij enkele laatste aanpassingen werden gedaan door het Ball-bedrijf. De Ball Watch Company gebruikte in eerste instantie voornamelijk Amerikaanse uurwerken van top Amerikaanse makers zoals Hamilton, Elgin en Waltham, maar begin jaren 40 was er een beleidswijziging door het bedrijf en werd aanbevolen om in plaats daarvan Zwitserse uurwerken van Avia te gebruiken voor de polshorloges van Ball. Dit moet een echte boost zijn geweest voor Avia en waarschijnlijk hun reputatie op de Amerikaanse horlogemarkt hebben verbeterd. Opgemerkt moet ook worden dat het bedrijf A. Wittnauer & Co. uit New York ook door Avia gemaakte horloges verkocht.

Zoals ik al zei, zijn er nogal wat Avia-horloges uit de Tweede Wereldoorlog bewaard gebleven en het geallieerde leger gebruikte het merk. Of er Avia-horloges door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt, weet ik niet, en ik weet ook niet hoeveel Avia-militaire horloges er in Groot-Brittannië zijn geïmporteerd.

Hoewel de geschiedenis van Avia in oorlogstijd lijkt verbonden te zijn met de Verenigde Staten, zagen de naoorlogse jaren een toename van Avia-horloges die in dit land werden geĂŻmporteerd en we hebben veel overgebleven Avia mechanische horloges uit de jaren 50 en 60. Interessant is dat er op ebay een aantal originele Avia-advertenties uit de jaren 50 tot en met de jaren 80 te koop zijn, en als je ernaar kijkt, verschijnt de naam Newmark als een belangrijke importeur en marketeer van Avia-horloges in deze periode. Avia stond duidelijk bekend als een fabrikant van mechanische horloges met een goede kwaliteit hendeluurwerk, en de materialen die voor de kasten werden gebruikt, varieerden van massief goud tot goedkopere vergulde en roestvrijstalen voorbeelden.

Advertentie uit 1951 voor een Avia 15 juwelen dameshorloge - let op de naam van de importeur Louis Newmark (foto van uk.ebid.net):

1273133043-22471-0.jpg

Terugkerend naar de Londense blogger die aan het begin van dit onderwerp werd geciteerd, hebben we de bewering dat de kwaliteit van Avia's horloges afnam naar de komst van quartzhorloges. Er moet echter worden gezegd dat het bedrijf eigenlijk voorop liep in de quartzhorlogetechnologie, zij het niet alleen. In feite produceerde Avia een aantal interessante elektronische horloges van vóór de quartz onder de naam "Avia Swissonic" en deze horloges gebruikten een Dynatron ESA-uurwerk ontwikkeld vanaf 1962. In 1968 werd Avia onderdeel van een consortium van 6 horlogefabrikanten, waaronder Invicta en Sandoz, en het was dit consortium dat het allereerste quartz digitale horloge met een LCD-scherm ontwikkelde. Dit nieuwe horloge verscheen voor het eerst op 6 maart 1972 op de horlogebeurs van Bazel.

Elegant Avia polshorloge uit de jaren 60 (foto van antiques-atlas.com):

Gents_1960s_Avia_hand_winding__as170a109

Avia lijkt daadwerkelijk te hebben gebloeid tijdens het eerste deel van de quartzrevolutie en de quartzhorloges werden erg populair in het midden van de jaren 70. Pas toen digitale en quartzhorloges goedkoop en in massa werden geproduceerd, begon Avia te lijden en kon het niet langer concurreren met de enorme concurrentie van goedkope producenten. Het Avia-bedrijf begon eind jaren 70 af te nemen, hoewel het een merknaam bleef in de moeilijke jaren 80 en 90, maar zonder een gevoel van individuele richting.

Als we de jaren 90 bereiken, is er weer een hiaat in de geschiedenis van Avia dat pas in 2001 eindigde toen Fossil het bedrijf en de merknaam overnam. En het zijn deze jaren van stagnatie die de indruk lijken te hebben gewekt dat Avia altijd een Brits bedrijf was. Als we recente bedrijfsdirectories bekijken, vinden we prikkelende verwijzingen naar Avia Watch Company die in dit land is gevestigd. In "Jewelry Catalogue" vinden we bijvoorbeeld nog steeds de Avia Watch Co. Ltd. vermeld als zijnde gevestigd op Ormside Way, Redhill, in Surrey, waarbij het bedrijf nog steeds betrokken is bij de klokken- en horlogebusiness. We hebben echter ook een enigszins verwarrende verwijzing naar Avia Watch Company als opvolger van de Avia Watch Co. Ltd. die gevestigd is in Wolverton Mill, Milton Keynes, en deze onderneming was blijkbaar een groothandel in huishoudelijke artikelen, die uiteindelijk werd ontbonden met jaarrekeningen die tot 2005 werden opgesteld. Interessant is dat dit laatste bedrijf bij ontbinding nog steeds activa had van bijna 2 miljoen pond en £ 87.000 aan contanten. Hoe dit laatste bedrijf verband houdt met Avia-horloges is een mysterie, en er gaat nog steeds het gerucht dat Avia altijd een Engels bedrijf was. De Britse connectie tijdens de geschiedenis van Avia vóór de jaren 90 vereist verder onderzoek en ik wou dat ik er meer over wist.

Hoe dan ook, de Britse connectie was duidelijk cruciaal voor de merknaam Avia in de jaren 90, en gelukkig keert een coherentere geschiedenis van Avia-horloges terug met de aankoop van het merk door Fossil in 2001. Nogmaals, we keren terug naar de in Redhill gevestigde Avia Watch Company Ltd. die een dochteronderneming werd van Fossil (UK) Holdings Ltd. In rapporten over de overname door Fossil krijgen we een nuttige momentopname van de Avia Watch Company. Een persbericht van PR Newswire van 21 mei 2001 vermeldde het volgende:

"Richardson, Texas - Fossil Inc. (Nasdaq: FOSL) kondigde vandaag aan dat het alle uitstaande aandelen van The Avia Watch Company, Ltd. heeft verworven... met het hoofdkantoor buiten Londen, Engeland. Avia, dat zijn wortels terugvoert naar het begin van de 20e eeuw, ontwerpt, vermarkt en distribueert AVIA-horloges en fungeert als distributeur van gelicentieerde en private label-horloges in het Verenigd Koninkrijk." ... "Avia-horloges variëren van klassieke ontwerpen tot sportchronografen met een aanbevolen verkoopprijs van ongeveer US$ 14 tot $ 175 dollar. Het bedrijf bedient een breed spectrum aan klanten, van een van de grootste catalogusdistributeurs in het VK tot onafhankelijke juweliers. Daarnaast fungeert het bedrijf als leverancier van private label-horloges voor een grote Britse winkelketen en fungeert het als distributeur voor de horlogelijnen van de merken Burberry en Skagen in het VK."

Dit rapport wordt geverifieerd door een overzicht van de Avia Watch Company Ltd. geproduceerd door Businessweek, waar Avia opnieuw wordt vermeld als het aanbieden van horloges onder eigen naam, evenals Skagen en Burberry, en nu, na 21 mei 2001, opereert als een dochteronderneming van Fossil (UK) Holdings Ltd. Fossil was duidelijk blij met de aankoop van Avia, omdat het de groep een grotere voet aan de grond gaf op de Britse horlogemarkt, en sindsdien zijn Avia-horloges blijven worden geproduceerd, zij het op een schijnbaar vrij beperkte schaal.

Avia limited edition quartzhorloge met bruin lederen bandje en vergulde roestvrijstalen kast. Ik heb dit horloge opgenomen omdat het nog steeds te koop is op Amazon voor iets minder dan ÂŁ 25 en omdat ik er een in mijn collectie heb. Daarom kan ik instaan voor de algehele kwaliteit en de uitstekende verpakking waarin het wordt geleverd - zeker de afgeprijsde Amazon-prijs waard. Ik weet niet precies hoe lang geleden dit model in productie was, maar ik geloof niet dat het nog wordt geproduceerd (foto van Amazon.co.uk):

31dbaKFP%2BbL.jpg

De vraag blijft wat de toekomst in petto heeft voor Avia, het merk, als onderdeel van het Fossil-horloge-imperium. Ik heb een paar Avia-horloges gezien en ook verworven die net voor en net na de overname door Fossil werden geproduceerd, en ik zou zeggen dat Avia-horloges al geruime tijd in het lagere segment van de markt zijn geplaatst. Desalniettemin zijn sommige van de moderne Avia-horloges eigenlijk best goed en zelfs sommige van de meest recente producten zijn niet zonder verdienste. Hier verwijs ik u naar een recente maar ongedateerde Independent "50 beste horloges" Gids, waarin twee Avia-horloges zijn opgenomen. Beide kosten minder dan ÂŁ 35 en beide zijn enigszins retro qua ontwerp, met metalen bandjes en enige waterbestendigheid. De duurdere van de twee heeft een datumvenster en beide worden geprezen als uitstekende alledaagse horloges. Een huidig probleem voor Avia is dat er geen merkwebsite is en het is niet duidelijk wat Fossil van plan is met het merk in de toekomst. Wat echter wel duidelijk is, is dat de Avia van weleer, waar mechanische horloges van goede kwaliteit werden gemaakt met behulp van de eigen uurwerken van het bedrijf, nooit meer terug zal keren, en zelfs als het gaat om quartzhorloges, zal Avia waarschijnlijk in het lagere segment van de markt blijven. Dit lijkt jammer, maar net als zoveel andere bekende horlogemerken en -bedrijven is Avia het slachtoffer geworden van globalisering en de algemene samenvoeging van horlogemerken in gigantische, wereldwijde groepen waar de individuele identiteit tot op zekere hoogte is ondergebracht in de massaproductie van horloges in het Verre Oosten.

Ik moet eindigen met een verontschuldiging dat ik er niet in ben geslaagd dit merk recht te doen, hoewel ik mijn best heb gedaan om een ​​verslag te geven van de geschiedenis van Avia. Hopelijk zullen toekomstige schrijvers het beter doen dan ik in het ontrafelen van het verhaal van dit uitermate verzamelbare horlogemerk, en ik kijk uit naar de resultaten van toekomstig onderzoek.

#2 ·
Ik denk dat ze in de jaren 60 behoorlijk chic waren en in die tijd geassocieerd leken te worden met vliegreizen, en ja, ik heb er vorig jaar bijna een gekocht in mijn plaatselijke tweedehandswinkel. Het is het soort tweedehandswinkel waar de man die hem bezit je een prijs vertelt en dan, wanneer je het geld overhandigt en het item meeneemt, de prijs op mysterieuze wijze een paar pond omhoog gaat... je weet wel, het soort "sorry, je hebt me verkeerd verstaan, ik zei een tientje, geen vijf" :biggrin:

G
#5 ·
Avia, samen met Accurist en Rotary, maakte een paar mooie horloges voor de quartz crisis. Ik ben blij dat ik niet de enige fan ben.
sommige vroege rotary's waren re-branded Heuer, ik had er een, een duiker en ik gaf hem weg :scared: dit was voordat ik besefte wat het was, maar de ontvanger wrijft het er tot op de dag van vandaag in :angry: , het is jammer maar die drie namen betekenen tegenwoordig niet echt veel

#9 ·
Heel erg bedankt allemaal voor jullie interessante reacties en foto's. Het is zo fijn om feedback te krijgen, vooral natuurlijk als het positief is. Bedankt voor je vriendelijke, meerdere antwoorden, Bruce, inclusief de uitstekende foto van die elektronische Avia. En wat betreft de andere Avia-foto's, die Olympic chrono van jou, andyclient, is een van mijn favoriete Avia's en ik zou hem zelf illustreren - ik geloof dat hij eigenlijk iets uit de jaren 1970 dateert. Je mechanische Avia is ook interessant, SaT, omdat hij uit een tijd lijkt te dateren waarin Avia al ver in de quartz horloges zat. Tot slot, jouw ervaring in die tweedehandswinkel is er een die ik zelf heb meegemaakt, beste Nigel, en het is enorm irritant. Ik geef het meestal op om naar zo'n etablissement te gaan, want als je iets te koop ziet, weet je dat je teleurgesteld zult zijn als je naar de prijs vraagt. Een vergelijkbaar probleem is wanneer iets net buiten bereik geprijsd is en de verkoper geen enkele cent korting wil geven - aan de andere kant, bij het verkopen van spullen op rommelmarkten, enz., zijn er mensen die verwachten dat je dingen voor 50P verkoopt, ongeacht de prijs die je voor de spullen noemt! Nogmaals bedankt mensen :smile:

#10 ·
Ik weet dat deze thread een paar jaar oud is, maar....

Ik heb in 1989 voor Avia gewerkt. Het was gevestigd in Redhill, Surrey - Ormside Way, Holmethorpe Industrial Estate, en ze heetten toen Louis Newmark plc.

Newmark was toen een heel hip bedrijf - allemaal jonge medewerkers, jonge directeuren en een heel hippe sfeer en dit was toen Swatch het "in"-merk was in de Newmark-stal; dat waren Avia, Benetton, Burberry, Swatch, Sanyo en Flik-Flak.

Herinneringen aan een fijne plek om te werken in het jaar dat ik er was. Ik begon als PA van Mark Graveney (Sales Director voor Avia, Benetton, Burberry, Sanyo en Flik-Flak), maar hij had eigenlijk geen PA nodig, dus ik ging toen naar Sales Admin en nam bestellingen aan van juweliersketens in de High Street toen ze voorraad bestelden - de assortimenten veranderden elk kwartaal, vooral Swatch.

Ik herinner me ook een verschrompelde oude kolonel Rothschild die op bezoek kwam, maar op dat moment kon ik zijn connectie met het bedrijf niet achterhalen - alles wat ik zag was dat hij als royalty werd behandeld, dus ik neem aan dat hij een enorme investeerder of mede-eigenaar was.
Eén ding waar ik van hield, was dat je bij je indiensttreding een van hun horloges naar keuze kreeg, ik had een Avia 138802 duiker, die Colin Peskett veranderde om me een BMW-logo op de wijzerplaat te geven.

Enkele gedenkwaardige mensen uit die tijd:

Mark Graveney, Sales Director voor Avia, Benetton, Burberry, Sanyo en Flik-Flak (kinderhorloge)
David Webster, Sales Director voor Swatch
Lucy (achternaam?) (bezat Porsche 924) Swatch Director
Ted Day, Managing Director
Colin Peskett, Reparatiemanager
Chris(tine) Jones, Sales Admin
Bill Valentine, Point of Sale manager, ging medio '89 met pensioen
Amanda Cuthbert, (PA van David Webster?), emigreerde medio '89 naar Australië
Desmond (stagiair manager)

Dit was het Newmark-kantoor in die tijd:
http://s26.postimg.org/qk1sns90p/num.jpg

Ze hadden de twee units aan de rechterkant - die met de grijze rolluiken en ook die aan het einde, hoewel de hoofdkantoren de eindunit waren. Alleen de bovenverdieping van de unit met de grijze rolluiken was bezet en werd voornamelijk gebruikt voor opslag en POS-artikelen.

Voor zover ik me herinner, waren de units aan de linkerkant destijds allemaal leeg en stond deze hele parkeerplaats vroeger helemaal vol met de auto's van de Newmark-medewerkers.

Triest om het leeg te zien en Newmarks verdwenen.

lnplc.jpg

#12 ·
Bedankt Paul,

Ja, het was een geweldige plek. Ik had nog nooit van een van de merken gehoord voordat ik daar kwam, behalve Swatch. Maar ja, iedereen kende toen Swatch....

Ik heb deze site net gevonden toen ik op Avia aan het googelen was om een vervanging te vinden voor het Avia-horloge dat ik had (heb het op het dak van de auto laten liggen en ben er prompt overheen gereden toen het eraf viel!).

Iets wat ik vergat toe te voegen, Ted Day (de directeur) had een fantastische Avia - een gouden digitale met rode LED-display. Vandaag de dag gebruikelijk, maar destijds baanbrekend.

image.jpg

Het is fijn om te zien dat mensen zich Avia nog herinneren.

#16 ·
Vóór 1937, in 1933, verplaatste het bedrijf Demougois blijkbaar zijn pand naar Neuchatel, eveneens in Zwitserland, hoewel ook hier enige verwarring bestaat, waarbij andere bronnen het bedrijf Demougois et Cie vermelden in zowel Neuchatel als Chaux de Fonds, tegelijkertijd, zeker tegen de registratiedatum van 1910.
@Always"watching" bedankt hiervoor!. Ik ben ook op zoek naar info over Avia en andere "vergeten" Zwitserse merken. Ik dacht net dat het misschien niet onverenigbaar zou zijn dat de vermelding Neuchâtel en La Chaux-de-Fonds is, omdat Neuchâtel een stad is, maar ook de naam van de kanton die La Chaux-de-Fonds bevat.

#21 ·
Nieuw lid hier en Avia heeft me hierheen gebracht.

Zo'n interessante lezing van een bedrijf waar ik tot voor kort niets van wist.

Ik kwam Avia op het spoor via mijn vader nadat ik interesse had getoond in de horloges van mijn overleden grootvader. Later ontdekte ik dat er nog een Avia in de familie was en vroeg ik om foto's en het modelnummer.

Na een tijdje op internet gezocht te hebben, kwam ik de exacte horloge tegen in Spanje op eBay en won hem voor €26, een prachtige Avia 4287 uit de jaren 50 die in betere staat verkeert dan die van mijn grootvader.

avia-as6.jpg

Sindsdien heb ik interesse gekregen in een horlogemerk waar ik echt niets van wist en zoek ik de meeste dagen op eBay naar interessante dingen, en er zijn er een paar waar ik zeker in geĂŻnteresseerd ben, zoals de Landeron 248 Chronograph.

Ik heb onlangs een Avia Submariner gekocht en wacht op levering uit Spanje, die blijkbaar zeldzaam is in het VK. Alle informatie over dit horloge zou dankbaar zijn, met de afbeelding hieronder.

Is dit horloge echt? Het lijkt erop na andere eerdere verkopen online te hebben gevonden.

i1149520522.jpg

#24 ·
Heb net een oude Avia uit de jaren 50 verkocht op Ebay, ik heb er niet zoveel voor gekregen als ik had gewild, het horloge was mint.

Avia is voor sommige mensen een beetje een 'marmite'-merk, persoonlijk vind ik ze erg leuk.

Sorry voor de foto.

29638d78668acf73a0601fceb6482f30.jpg
Ik denk dat ik me dat herinner te hebben gezien. Het ziet eruit als een heel mooi horloge, en een interessant ontwerp, maar ik heb er vorige week drie (niet Avia) gekocht, de terughoudendheid moet zijn ingezet. :rolleyes:

#28 ·
Ik heb nu verschillende Avia's, een blijkbaar een heel vroege "bmw" patroon scroll naam sub seconden wijzerplaat. Ik heb ÂŁ4 betaald op ebay voor dit juweeltje en het houdt de tijd verbazingwekkend goed vast voor zijn leeftijd. De verkoper zei dat er een lege batterij in zat en waterschade... begon te tikken bij de tweede draai aan de kroon, kreeg een goede opwinding en hield het ongeveer 30 uur vol en ik zette hem van middernacht IAT en middernacht de volgende dag had hij geen seconde verloren. De enige andere die hier dichtbij kwam, was een zeer goedkope gouden Ruhla, vermoedelijk uit de jaren 70, nooit gedragen, geen kras, vlek of smetje erop of op de Duitse, uitschuifbare, goudkleurige armband en dat is een prachtig stuk.

Ik woonde vroeger in Redhill en wist nooit dat Avia daar zat, ik was een van de ondeugende "philly" jongens die genoten van de bars en het kleine kamerthema op Philanthropic Hill, we waren altijd geliefd in de lokale jeugdclub Horizon, of liever gezegd, de meisjes vonden ons leuk, de jongens haatten ons allemaal hehe. Een ander grappig feit over Redhill voor mij is dat ik een tijdje de Reliant garage in Brook Lane heb geholpen, die nog steeds Brook Garage heet en mijn auto van keuze is vandaag een Reliant Robin MK2, dus ik heb veel met Phil te maken op de oude plek, maar hij herinnert zich mij niet lol of liever gezegd, hij kiest ervoor zich niet te herinneren dat hij een van ons schavuiten daar had, want ik geloof dat de stad een zucht van verlichting slaakte toen de oude school een school voor blinden werd.

Ik draag nu een zeer nette Avia Mariner, OK de kast is niet zo groot als ik zou willen, maar hij is waterdicht, hij heeft van al mijn horloges de beste lichtgevende werking die goed tien minuten aanhoudt, ik heb ook de bijpassende damesversie hiervan maar helaas geen dame hehe.

#30 ·
Ik heb deze Olympic uit de jaren 50 onlangs verkocht, ik kreeg er vrijwel niets voor op Fleabay, maar ik droeg hem niet vaak genoeg, en een horloge moet gedragen worden, anders wordt het gewoon 'objet d'art'

fa3ba0788fa0556568096040d18174fa.jpg
Wat is er mis met een objet d'art in een collectie? Dat is een best mooi horloge, al zou ik hem op een donkerdere band hebben.

#33 ·
@Always"watching"Mijn lokale schoenmaker heeft een etalage vol Limit horloges, allemaal voor bodemprijzen. Ik heb Limit en Avia altijd in de lagere middenklasse ingedeeld, nooit heb ik ze als koopjes bestempeld. Ik neem aan dat de productplaatsing meer te maken heeft met de huidige mode dan met de kwaliteit van de horloges.

Ik heb eerlijk gezegd teruggedeinsd voor sommige Avia horloges op de baai, denkend dat er wel iets mis moest zijn als ze zo goedkoop waren. Hoe verkeerd kon ik het hebben...